De kracht van social
media marketing

Je leest hier

Zo’n 14 miljoen Nederlanders maken gebruik van één of meerdere social media kanalen. Als ondernemer kun je dus niet achterblijven. Actief zijn op social media is belangrijk wanneer je jouw doelgroep wilt bereiken, maar wat is social media marketing precies? Waarvoor en hoe gebruik je het? En bovendien, hoe zorg je dat je opvalt in de massa? Dat lees je in deze blog.

Wat is social media marketing?

Als ondernemer wil je jouw doelgroep zo efficiënt mogelijk bereiken. Dat kan op verschillende manieren. Een belangrijke, maar relatief nieuwe speler aan het front is social media marketing. Social media marketing is een marketingtechniek waarbij social media wordt ingezet om marketing(communicatie)doelen te bereiken. Echter, is social media marketing een middel en niet een doel, de markt en het bedrijf moeten hiervoor geschikt zijn.

Marketingstatistieken voor sociale media

Voordat we kijken naar wat u met sociale kan media doen, gaan we kijken naar enkele baanbrekende cijfers die de kracht van sociale media marketing laten zien.

Waarvoor zet je social media marketing in?

Naamsbekendheid

Je vraagt je nu vast af waarom social media marketing te gebruiken? Een goede reden om gebruik te maken van social media marketing is om je naamsbekendheid te vergroten. Via social media laat je jouw bedrijf in contact komen met je doelgroep. Door regelmatig content te plaatsen, vergroot u uw online aanwezigheid. Naarmate uw aanwezigheid groeit, neemt ook uw merk, bedrijf of productbereik toe.

Meer verkeer

Wanneer jij content deelt op je sociale mediakanalen is er kans dat mensen naar jouw website gaan. Hoe meer content u deelt, hoe groter de kans dat u nieuwe bezoekers krijgt. Laat je volgers bijvoorbeeld weten dat je een nieuwe blog hebt gelanceerd. Hoe hoger de kwaliteit van uw content, hoe groter de kans dat inkomend verkeer uw site zal bereiken. Door naar uw volgers te luisteren en met hen in gesprek te gaan, kunt u leren wie uw klanten zijn, waar ze graag hun tijd doorbrengen en wat hen speciaal maakt.

Doelgroep leren kennen

Dankzij social media krijgt u inzicht in de interesses en het gedrag van uw doelgroep. Door contact te maken met je volgers en goed te luisteren, kun je meer te weten komen over het gedrag van je klanten. Bijvoorbeeld wat hen interesseert en wat ze vinden van uw merk en uw concurrenten. Deze informatie kan je helpen om de doelgroep effectiever te betrekken bij je content, blogs, advertenties en berichten.

Adverteren

Advertenties op sociale media maken targeting en retargeting mogelijk. Met Facebook-advertenties kun je bijvoorbeeld gebruikers segmenteren op basis van locatie, opleidingsniveau, leeftijd en zelfs de pagina’s die ze leuk vinden. U kunt ook zien hoeveel mensen uw advertentie heeft bereikt en welke acties daaruit zijn voortgekomen. In traditionele media is dat veel moeilijker te meten.

Het juiste social media kanaal

Er zijn dus veel manieren om sociale media effectief te gebruiken, maar welk platform kan je het best gebruiken? Het is belangrijk om te weten op welk platform jouw doelgroep actief is. Want op die platformen moet jij ook actief zijn! Bestaat jouw doelgroep uit 60+ers? Dan heb je op Snapchat niks te zoeken. Richt je je op trendy jongeren? Dan is Tiktok of Instagram wellicht een goede keus. Waar je ook veel informatie uit kan halen is kijken op welk platform jouw concurrent actief is. Wij van Visionmakers kunnen jou geschikt advies geven.

Wil jij gratis tips?

Vraag onze whitepaper aan met 10 exclusieve tips over social media marketing!

    Shopping Basket