Hoe bereik je de doelgroep in Duitsland

Sinds jaar en dag is Duitsland de belangrijkste handelspartner van Nederland. Duitsland telt ca. 83 miljoen inwoners en is daarmee een interessante afzetmarkt voor Nederlands ondernemingen. Dus er liggen enorm veel kansen voor Nederlandse bedrijven om met Duitse bedrijven zaken te doen. Er zijn dus genoeg redenen om reclame te maken voor jouw eigen bedrijf of product in Duitsland.

Veel Nederlandse ondernemingen starten in Duitsland vanuit een Nederlandse vestiging en missen in de startfase onvoldoende Duitstalige medewerkers (native speakers) en marketingkennis. Daarbij is kennis van de Duitse markt van essentieel belang. Je wilt toch reclame maken en daarmee klanten werven in Duitsland

De vraag is alleen hoe?

Zorg dat je boodschap wordt bereikt, zodat je maximaal rendement hebt van je reclame-uiting in Duitsland. Belangrijkste daarbij is dat je een goed reclamebureau in de hand neemt. Die over voldoende ervaring beschikt en weet hoe Duitse medewerkers denken en doen.

Waar moet je nog op letten?

Welke bedrijfsvormen zijn er in Duitsland

Wanneer je je tot de Duitse markt richt is het verstandig te weten welke bedrijfsvormen er zijn. Van volgende bedrijfsvormen wordt gebruik gemaakt in Duitsland.

  1. Einzelfirma (e.Kfm)
  2. GmbH & Co KG
  3. Gesellschaft mit beschränkter Haftung (GmbH)
  4. Unternehmensgesellschaft (UG)
  5. Aktiengesellschaft (AG)

Welke omgangsvormen zijn er in Duitsland

Ook voor de communicatie is van belang welke omgangsvormen in Duitsland gebruikelijks is. In de communicatie naar Duitse bedrijven kun je snel de plank mis slaan. Laat staan wanneer je met Duitse klanten in gesprek gaat. Een goed tweetalig reclamebureau is van de omgangsvormen in Duitsland op de hoogte.

Enkele van de belangrijkste omgangsvormen in de communicatie zijn het volgende:

  1. Spreek Duits
    Blijf formeel
    Kom op tijd
    Gebruik aanspreektitels
    Ken de regionale verschillen
    Kom snel ter zake
    Heb geduld
  2. Wat zijn de do and dont’s in Duitsland
  3. Vermijd conflicten
    Doorbreek niet de hiërarchie
    Wees niet gehaast
    ‘Small talk’ vormt geen onderdeel van de cultuur.
    Conversaties richten zich op de hoofdzaken

Hoe werkt een content marketingstrategie?

Een van de belangrijkste vragen die ondernemers zich stellen als het over content marketing gaat, is: hoe werkt content marketing? De vraag hoe werkt content marketing is niet eenvoudig te beantwoorden, omdat de wereld van content marketing enorm dynamisch en gevarieerd is.

german-.brezel-3

Wat is het verschil tussen outbound en inbound marketing?

Er zijn twee vormen van content marketing, namelijk outbound marketing en inboud marketing. Outbound marketing is de meest traditionele vorm van marketing. Denk hierbij aan mensen bellen om jouw product of dienstverlening aan te bieden, het plaatsen van advertenties in kranten, mensen direct telefonisch benaderen en reclamefolders verspreiden. Uit onderzoek blijkt dat deze vorm van marketeren steeds minder effectief is. Zo slaat liefst 86 procent tv-commercials over en schrijft maar liefst 91 procent zich uit van mailinglists van bedrijven en dienstverleners. En liefst 44 procent van de ontvangers opent geen directe mailings. Zeker telefonische marketing werkt niet meer, omdat vrijwel iedereen zich wel eens heeft ingeschreven bij het bel-me-niet-register.

Een speciale vorm van content marketing is inbound marketing, dat ook wel pull-marketing wordt genoemd. Inbound marketing is een marketingprincipe dat erop gericht is om potentiële klanten vanuit de beoogde doelgroep te bereiken, maar dan zonder deze doelgroep ‘lastig te vallen’ met traditionele marketinginstrumenten als advertenties, directe mailings, televisiereclames cold calling (telefonische marketing) en cold canvassing (mensen ongevraagd benaderen op uiteenlopende manieren, bijvoorbeeld via huis-aan-huisverkoop). Hoe wordt er bij inbound marketing dan wel te werk gegaan? Het focuspunt bij inbound marketing is het creëren van zinvolle en waardevolle content die je niet bewust pusht, maar die door de meerwaarde ervan aantrekkelijk is voor potentiële klanten. Content marketingvoorbeelden van inbound marketing zijn vooral inhoudsrijke en zinvolle blogs, E-books, het gebruik van sociale media, podcasts of contentvideo’s. Een ander content marketingvoorbeeld is de infographic, terwijl ook animaties, templates en interactieve websites populaire content marketingvoorbeelden zijn die door ondernemers veel ingezet worden.

Wat levert content marketing je op?

Content marketing, en dan vooral de inbound variant, levert je als ondernemer vooral een groter bereik op. Je kunt via inbound marketing gericht en doordacht je klantennetwerk uitbreiden en zo uiteindelijk je conversie en omzet verhogen. En dat betekent natuurlijk dat je meer winst kunt maken en je bedrijf (verder) kunt laten doorgroeien. Iets waar elke actieve ondernemer graag naar streeft!

De voordelen van content marketing

Content marketing, specifiek inbound marketing, heeft veel voordelen te bieden. Wie kiest voor goede content marketingpakketten van een content marketingbureau heeft in de eerste plaats de garantie op de meest effectieve marketingstrategieën die er momenteel zijn. Een goed content marketingbureau biedt maatwerk content marketing aan, waarmee je als ondernemer gerichter dan ooit tevoren jouw digitale marketing content vorm kunt geven. En dat betekent natuurlijk meer en betere resultaten. Met gerichte inbound marketing zorg je er namelijk voor dat jouw klanten je blijven volgen en niet afhaken.
Een tweede pluspunt van hedendaagse content marketing is dat het om een systematische aanpak gaat en niet om een soort marketing-opwelling. Je bereikt namelijk bezoekers en geïnteresseerden die alleen informatie zoeken en in principe nog niets willen kopen. Vervolgens begeleid je deze mensen in principe via het opwekken van interesse richting een aankoopproces. Dit gebeurt met een zogenoemde een marketingfunnel. Een content marketingbureau kan je in dit proces van A tot Z helpen, informeren en begeleiden, zodat jij de beste marketing content kunt ontwikkelen voor jouw bedrijfsdoelen.
Ten slotte is het inzetten van content marketing vaak voordeliger dan veel ondernemers vermoeden. Door kritisch te kijken naar een content marketingbureau en enkele bureaus onderling te vergelijken op prijs en dienstverlening, kun je voor een mooie prijs content marketingpakketten kopen die passen bij jouw doelen en wensen.

Wat is dan het nadeel van content marketing?

Net als bij elke vorm van marketing heeft ook content marketing nadelen. Dat is onvermijdelijk. Zo zul je in het ontwikkelen van de beste content marketingstrategie tijd, energie en geld moeten investeren. Doe je dit en pak je het grondig aan, dan betaalt deze moeite en investering zich uiteindelijk weer uit.

De beste content marketingstrategie voor jouw bedrijf

Wil je weten wat de beste content marketingstrategie is voor jouw bedrijven. Neem dan nu contact op met een ervaren content marketingbureau, online of bij jou in de buurt. Je krijgt dan content marketingvoorbeelden te zien en kunt zo beslissen welke strategie het beste past bij jouw wensen, ideeën en marketingdoelen.

Wil jij gratis tips?

Vraag onze whitepaper aan!

    Communicatie en reclame in Duitsland

    Wij zijn partner van “Starteninduitsland.nl”. Een samenwerking van 5 sterke partners die hun diensten bundelen met als doel bedrijven in Nederland en Duitsland, grensoverschrijdend, op de twee markten te vestigen. Dit partnerschap combineert deskundigheid op het gebied van financiën, belastingen en communicatie. Lees hier onze blog over Communicatie en reclame in Duitsland
    Shopping Basket