Wat is een infographic?

Een infographic is een visuele weergave van een begrip of een stuk informatie. Want een goed gekozen afbeelding brengt complexe producten, processen en diensten, die soms lastig in tekst te vatten zijn, duidelijk in beeld. 

Daarbij kan gebruik worden gemaakt van (een combi van) foto’s en illustraties, kleuren, grafieken en symbolen. Het meest essentiële kenmerk van een infographic is dan ook het visuele aspect, dat informatie, data en kennis overbrengt op een inspirerende manier. Bijvoorbeeld als versterking van een geschreven uitleg, of zelfs als vervanging daarvan. In plaats van een lap kale tekst, ziet de bezoeker in één oogopslag de informatie die in een sprekende illustratie is weergegeven. 

Infographics duiken dan ook op steeds meer plekken op: op websites, social media, flyers en advertorials. Ze worden niet alleen ingezet om informatie te delen maar ook en vooral, om de aandacht van lezers te trekken. Aangezien de meeste mensen visuele informatie het makkelijkst oppikken, zijn visuele tools ideaal in effectieve bedrijfscommunicatie, die je bovendien extra traffic naar je site bezorgt. Zo kan een lang onderzoek of saai rapport, dat vooral op feiten en cijfers gebaseerd is, veel aantrekkelijker worden gepresenteerd in een begrijpelijk én interessant samengevat item. Een video of infographic die het verhaal meteen duidelijk maakt.

De infographic als effectieve marketingtool

Dat de populariteit van infographics nog altijd toeneemt, blijkt o.a. uit ‘Google Insights for Search’, een tool waarmee je precies kan zien waar mensen online op zoeken. Dat toont de belangstelling voor infographics aan, die met name in Nederland gigantisch is gestegen sinds eind 2009. Betrokkenen uit de wereld van reclame, marketing en communicatie ervaren elke dag weer de onbetwistbare impact van de juiste beelden bij een inspirerend verhaal. Want door hun aantrekkingskracht vormen video’s en infographics uitermate interessante tools in marketing en reclame. 

Als je je boodschap informatief en aantrekkelijk weet te verpakken in een slimme combinatie van beeld, tekst en kleur, trekt dit type visuals de aandacht van de kijker. Bovendien worden ze sneller opgepikt en gedeeld op social media. Door naast je logo en contactinformatie tevens je expertise in de branche te tonen, maak je aanschouwelijk waar je als bedrijf voor staat. Zo kunnen infographics van je brandidentiteit ertoe leiden dat steeds meer mensen jouw label gaan herkennen.

Shopping Basket