Visuele communicatie Enschede
Wat houdt visuele communicatie eigenlijk in?
Tegenwoordig worden mensen dagelijks overladen met een alsmaar groeiende berg aan informatie. Via verscheidene media en gebeurtenissen zien we talloze objecten, afbeeldingen en teksten, kleuren, illustraties, video’s, animaties en infographics. Beelden in elke denkbare vorm.
Een fenomeen dat ook wel aangeduid wordt als visuele communicatie, oftewel het overbrengen van een boodschap door beelden. Bij voorkeur beelden die snel te interpreteren en te onthouden zijn. Denk bijvoorbeeld aan verkeersborden onderweg, advertenties in magazines, je Facebook-pagina of beelden op je laptop. Stuk voor stuk weergaves van visuele informatie. Gelukkig is ons brein optimaal ingesteld op visuele prikkels, want die vormen veruit het grootste deel van alle gegevens die je elke dag onder ogen krijgt. Doordat je hersenen in staat zijn om die beelden razendsnel te verwerken, gaat dat tot wel 60.000 keer sneller dan het lezen van tekst! Voor één A-viertje heb je al gauw een paar minuten nodig om die te lezen en binnen te laten komen. Maar diezelfde inhoud verwerkt in een infographic leest niet alleen veel sneller, je onthoudt het ook beter. Een verschijnsel dat ook wel aangeduid wordt als het ‘picture superiority effect’, waardoor beelden als superieur worden gezien ten opzichte van woorden.
Wat is visuele communicatie ?
Wellicht denk je bij de term communicatie aan formele gegevens, zoals teksten, beelden, data en illustraties. Maar communicatie is veel breder dan dat: het is het – bewust of onbewust- overbrengen van een bepaalde boodschap; informatie voor de ontvanger in de vorm van woorden en gedachten, gevoelens en gedrag.
Niet alleen tekst dus, maar bijvoorbeeld ook de houding of gelaatsuitdrukking van de mensen om je heen. Want ook zonder iets te zeggen is er sprake van communicatie in de brede zin van het woord. Visuele communicatie, een onderdeel van dat totale pakket, gaat specifiek over het overbrengen van een boodschap in beelden, in foto’s, illustraties, video’s en animaties. Door complexe zaken te vertalen in aantrekkelijk beeldmateriaal, maak je het makkelijker voor de ontvanger om de geboden informatie te begrijpen en op te slaan. Met name die herkenbaarheid en toegankelijkheid is de kracht van visuele communicatie in het totale communicatieproces.