Wat is visuele communicatie ?

Visuele communicatie Enschede

Wat houdt visuele communicatie eigenlijk in?

Tegenwoordig worden mensen dagelijks overladen met een alsmaar groeiende berg aan informatie. Via verscheidene media en gebeurtenissen zien we talloze objecten, afbeeldingen en teksten, kleuren, illustraties, video’s, animaties en infographics. Beelden in elke denkbare vorm. 

Een fenomeen dat ook wel aangeduid wordt als visuele communicatie, oftewel het overbrengen van een boodschap door beelden. Bij voorkeur beelden die snel te interpreteren en te onthouden zijn. Denk bijvoorbeeld aan verkeersborden onderweg, advertenties in magazines, je Facebook-pagina of beelden op je laptop. Stuk voor stuk weergaves van visuele informatie. Gelukkig is ons brein optimaal ingesteld op visuele prikkels, want die vormen veruit het grootste deel van alle gegevens die je elke dag onder ogen krijgt. Doordat je hersenen in staat zijn om die beelden razendsnel te verwerken, gaat dat tot wel 60.000 keer sneller dan het lezen van tekst! Voor één A-viertje heb je al gauw een paar minuten nodig om die te lezen en binnen te laten komen. Maar diezelfde inhoud verwerkt in een infographic leest niet alleen veel sneller, je onthoudt het ook beter. Een verschijnsel dat ook wel aangeduid wordt als het ‘picture superiority effect’, waardoor beelden als superieur worden gezien ten opzichte van woorden.

 

Wat is visuele communicatie ?

Wellicht denk je bij de term communicatie aan formele gegevens, zoals teksten, beelden, data en illustraties. Maar communicatie is veel breder dan dat: het is het – bewust of onbewust- overbrengen van een bepaalde boodschap; informatie voor de ontvanger in de vorm van woorden en gedachten, gevoelens en gedrag.

Niet alleen tekst dus, maar bijvoorbeeld ook de houding of gelaatsuitdrukking van de mensen om je heen. Want ook zonder iets te zeggen is er sprake van communicatie in de brede zin van het woord. Visuele communicatie, een onderdeel van dat totale pakket, gaat specifiek over het overbrengen van een boodschap in beelden, in foto’s, illustraties, video’s en animaties. Door complexe zaken te vertalen in aantrekkelijk beeldmateriaal, maak je het makkelijker voor de ontvanger om de geboden informatie te begrijpen en op te slaan. Met name die herkenbaarheid en toegankelijkheid is de kracht van visuele communicatie in het totale communicatieproces.

Visuele communicatie Enschede

Informatie via beelden

Mensen denken vooral in beelden. Als je informatie op een website plaatst, of een rapport of persbericht presenteert, dan is een verrassende foto of een spannend plaatje de ideale methode om je verhaal aantrekkelijker te maken. Daarmee zorg je dat een cover, een website, een flyer of poster niet alleen opvalt, maar ook langer in je gedachten blijft. En dat is natuurlijk precies waar je naar streeft bij het inzetten van visuele communicatie.


Een paar overtuigende cijfers

Kijkt verder
0 %

60% van de bezoekers klikt eerder op een link mét dan zonder plaatje

Meer bezoekers
0 %

Illustraties in social media posts leiden tot 94% meer bezoekers en interesse in het item

 

Visualiseren van begrippen

Uit onderzoek blijkt dat we zelfs 5 keer(!) zoveel informatie aangeboden krijgen als in 1986! Maar we nemen niet meer de tijd om lange stukken tekst te lezen. We scrollen erdoorheen, scannen de meest relevante informatie en beslissen in een split second. Dan is het niet meer dan logisch dat de samenleving steeds meer gericht is op visuele communicatie, die informatie snel en begrijpelijk weergeeft. 

Door sterke en verrassende beelden te gebruiken wordt het analyseren en ordenen van informatie een stuk makkelijker, terwijl de herkenbaarheid ervan tevens een positieve associatie teweeg kan brengen. Door allerlei visuele elementen te verwerken in een effectieve infographic kun je abstracte termen op een verrassende manier visualiseren. Logisch dus, dat symbolen, foto’s en illustraties dé manier zijn, om in een blik duidelijk te maken wat je wilt vertellen.

Ontdekt het nu

Wat kan visuele communicatie voor jouw doen

Bel ons - 053 434 55 64

Geef ons een belletje, we zullen u graag helpen.

Of nog makkelijker

Wij bellen jou terug

    Visuele communicatie Enschede

    Het belang van een goed bureau voor marketing communicatie en reclame

    Het primaire doel van een communicatiebureau is de omzet van een bedrijf te optimaliseren middels effectieve marketing en communicatie. Want marketingcommunicatie is gericht op het opbouwen en onderhouden van betrokken relaties met haar doelgroepen. 

    Door mee te kijken in alle vormen van communicatie zijn wij in staat een organisatie concreet te adviseren, van het opzetten van strategische communicatieplannen tot het promoten van het merkimago. Ook het ontwikkelen van een passend webdesign, waarin creatieve concepten en visueel beeldmateriaal uitgewerkt worden, behoren tot die doelen. Want als specialisten in de branche weten wij als geen ander welke wegen te bewandelen voor het uitstippelen van effectieve campagnes en het behalen van winstgevende resultaten. 

    Dat begint met het analyseren van de sector, de concurrentie, het budget en de specifieke doelstellingen. Door vervolgens exact aan te geven welke boodschap en welke middelen aan zullen slaan bij de doelgroep, zorgt het bureau voor meer leads, een groeiend klantenbestand en dito omzet. 

    Daarom is het essentieel om te kiezen voor een communicatie bureau reclame en pr, dat aansluit op jouw visie en missie. Visionmakers, het communicatiebureau uit Enschede geeft op unieke wijze vorm aan de eenduidige presentatie van je bedrijf. Want een verrassend en onderscheidend beeld van de organisatie is bepalend voor het succes van de gehele marketingcommunicatie en de impact die je daarmee wilt bereiken.

    Shopping Basket