Content marketing: definitie, doel, soorten & voordelen

De wereld van de content marketing is een dynamische branche, die voortdurend in ontwikkeling is. Daarom is het als ondernemer belangrijk om bij te blijven en je voortdurend te blijven verdiepen in de ontwikkelingen die zich op het gebied van marketing content voordoen. Maar wat is marketing content precies voor specialisme? Wat is het doel van dit fenomeen en welke content marketingpakketten zijn er allemaal verkrijgbaar? En wat is de meerwaarde voor ondernemingen om vol in te zetten op het ontwikkelen en uitvoeren van een goed doordachte content marketingstrategie? Dit artikel gaat dieper in op alle facetten van marketing content en wat daarbij allemaal komt kijken!

Wat is content marketing?

Eerst moet natuurlijk helder zijn wat content marketing precies inhoudt. Content marketing is een verzamelnaam van allerlei soorten technieken, vaak digitaal maar ook offline, om een potentiële doelgroep mee te bereiken en die doelgroep voor jouw product of dienst te interesseren. Content marketing kan in allerlei vormen en varianten gegoten worden. Een van de bekendste vormen is internetmarketing, waarbij via blogs, video’s of afbeeldingen geprobeerd wordt om de aandacht van de doelgroep te trekken. Maar er zijn ook andere vormen van marketing content, zoals flyers, brochures, reclamefolders, gedrukte visitekaartjes en zelfs evenementen of beurzen. De keuze van een bepaalde content marketingstrategie hangt sterk af van hoe de beoogde doelgroep eruitziet en wie er bereikt moeten worden.

Wat is de betekenis van content marketing?

Letterlijk betekent content marketing ‘marketing van een bepaalde inhoud of boodschap’. De marketing is gericht op een beoogde doelgroep, waarvan te verwachten valt dat deze het product of de dienst(en) die aangeboden worden gaat kopen of afnemen.

Wat is het doel van content marketing?

Het doel van content marketing via een marketingbureau is om door een goed doordachte marketingstrategie slim reclame te maken voor een bepaald product of voor een bepaalde dienst. De betreffende doelgroep gaat dan idealiter over tot actie (ook wel conversie) genoemd. Dit kan bestaan uit het opvragen van een offerte, het kopen van een dienst of product, aanmelding voor een mailinglist en soortgelijke zaken.

Hoe werkt een content marketingstrategie?

Een van de belangrijkste vragen die ondernemers zich stellen als het over content marketing gaat, is: hoe werkt content marketing? De vraag hoe werkt content marketing is niet eenvoudig te beantwoorden, omdat de wereld van content marketing enorm dynamisch en gevarieerd is.

Wat is het verschil tussen outbound en inbound marketing?

Er zijn twee vormen van content marketing, namelijk outbound marketing en inboud marketing. Outbound marketing is de meest traditionele vorm van marketing. Denk hierbij aan mensen bellen om jouw product of dienstverlening aan te bieden, het plaatsen van advertenties in kranten, mensen direct telefonisch benaderen en reclamefolders verspreiden. Uit onderzoek blijkt dat deze vorm van marketeren steeds minder effectief is. Zo slaat liefst 86 procent tv-commercials over en schrijft maar liefst 91 procent zich uit van mailinglists van bedrijven en dienstverleners. En liefst 44 procent van de ontvangers opent geen directe mailings. Zeker telefonische marketing werkt niet meer, omdat vrijwel iedereen zich wel eens heeft ingeschreven bij het bel-me-niet-register.

Een speciale vorm van content marketing is inbound marketing, dat ook wel pull-marketing wordt genoemd. Inbound marketing is een marketingprincipe dat erop gericht is om potentiële klanten vanuit de beoogde doelgroep te bereiken, maar dan zonder deze doelgroep ‘lastig te vallen’ met traditionele marketinginstrumenten als advertenties, directe mailings, televisiereclames cold calling (telefonische marketing) en cold canvassing (mensen ongevraagd benaderen op uiteenlopende manieren, bijvoorbeeld via huis-aan-huisverkoop). Hoe wordt er bij inbound marketing dan wel te werk gegaan? Het focuspunt bij inbound marketing is het creëren van zinvolle en waardevolle content die je niet bewust pusht, maar die door de meerwaarde ervan aantrekkelijk is voor potentiële klanten. Content marketingvoorbeelden van inbound marketing zijn vooral inhoudsrijke en zinvolle blogs, E-books, het gebruik van sociale media, podcasts of contentvideo’s. Een ander content marketingvoorbeeld is de infographic, terwijl ook animaties, templates en interactieve websites populaire content marketingvoorbeelden zijn die door ondernemers veel ingezet worden.

Wat levert content marketing je op?

Content marketing, en dan vooral de inbound variant, levert je als ondernemer vooral een groter bereik op. Je kunt via inbound marketing gericht en doordacht je klantennetwerk uitbreiden en zo uiteindelijk je conversie en omzet verhogen. En dat betekent natuurlijk dat je meer winst kunt maken en je bedrijf (verder) kunt laten doorgroeien. Iets waar elke actieve ondernemer graag naar streeft!

De voordelen van content marketing

Content marketing, specifiek inbound marketing, heeft veel voordelen te bieden. Wie kiest voor goede content marketingpakketten van een content marketingbureau heeft in de eerste plaats de garantie op de meest effectieve marketingstrategieën die er momenteel zijn. Een goed content marketingbureau biedt maatwerk content marketing aan, waarmee je als ondernemer gerichter dan ooit tevoren jouw digitale marketing content vorm kunt geven. En dat betekent natuurlijk meer en betere resultaten. Met gerichte inbound marketing zorg je er namelijk voor dat jouw klanten je blijven volgen en niet afhaken.
Een tweede pluspunt van hedendaagse content marketing is dat het om een systematische aanpak gaat en niet om een soort marketing-opwelling. Je bereikt namelijk bezoekers en geïnteresseerden die alleen informatie zoeken en in principe nog niets willen kopen. Vervolgens begeleid je deze mensen in principe via het opwekken van interesse richting een aankoopproces. Dit gebeurt met een zogenoemde een marketingfunnel. Een content marketingbureau kan je in dit proces van A tot Z helpen, informeren en begeleiden, zodat jij de beste marketing content kunt ontwikkelen voor jouw bedrijfsdoelen.
Ten slotte is het inzetten van content marketing vaak voordeliger dan veel ondernemers vermoeden. Door kritisch te kijken naar een content marketingbureau en enkele bureaus onderling te vergelijken op prijs en dienstverlening, kun je voor een mooie prijs content marketingpakketten kopen die passen bij jouw doelen en wensen.

Wat is dan het nadeel van content marketing?

Net als bij elke vorm van marketing heeft ook content marketing nadelen. Dat is onvermijdelijk. Zo zul je in het ontwikkelen van de beste content marketingstrategie tijd, energie en geld moeten investeren. Doe je dit en pak je het grondig aan, dan betaalt deze moeite en investering zich uiteindelijk weer uit.

De beste content marketingstrategie voor jouw bedrijf

Wil je weten wat de beste content marketingstrategie is voor jouw bedrijven. Neem dan nu contact op met een ervaren content marketingbureau, online of bij jou in de buurt. Je krijgt dan content marketingvoorbeelden te zien en kunt zo beslissen welke strategie het beste past bij jouw wensen, ideeën en marketingdoelen.

Wil jij gratis tips?

Vraag onze whitepaper aan!

    Shopping Basket